De bidon, een onmisbare accessoire in de wielersport. En nog controversieel ook. Dat zou je niet snel verwachten van zo’n ‘simpel’ voorwerp, maar reken maar dat het een discussie heeft doen oplaaien, want ze zijn gevaarlijk. Hoe kan dat dan? Volgens de UCI, de internationale organisatie voor de wielersport, is het zo. En wel omdat ze te pas en te onpas worden weggegooid in de berm langs de route. Bij de Vuelta, de Giro en zeker bij de Tour de France worden de bidons leeggedronken en weggesmeten. Op zich logisch, omdat de renners gauw weer op volle kracht door willen gaan.

Een duur grapje

Naast dat ze gevaarlijk zijn omdat ze door de lucht vliegen, is het niet bepaald milieuvriendelijk om zo’n kuststoffen drinkfles in het groene gras te gooien. Daar heeft de UCI samen met de bestuursleden van de Tour de France over gesproken. Voor hen is dit wellicht nadelig, maar er zijn er ook die hier wel degelijk profijt van zouden kunnen hebben. Dat de bidons maar genadeloos worden weggesmeten tijdens de wedstrijd, kan echt niet. Dat vinden de UCI en het bestuur van de Tour. Wanneer je met een probleem komt, moet je natuurlijk ook voor een oplossing aan. En dat hebben de partijen gedaan.

De bidon als wapen

De beide partijen introduceerden samen speciale drop-off-zones, waar de bidon wel mag worden weggegooid. Deze gebieden worden duidelijk gemarkeerd met borden. Loos je toch je drinkfles ergens anders nadat je jezelf weer hebt opgefrist met koud water, dan moet je een boete betalen. En dat is al voorgekomen. De Franse renner Sylvain Chavanel leek het nog niet zo goed te hebben begrepen en gooide zijn bidon vlák voor de drop-off-zone van zich af. Over bidons gooien gesproken. Ook renner Eugenio Alafaci moest eraan geloven, en wel tijdens de Giro van vorig jaar. Niet omdat hij een bidon gooide waar het niet mag, maar omdat hij er een gooide naar een andere renner. In de slotklim van de zware tocht gooide, hij het in een vlaag van woede, een kunststof drinkfles naar Rory Sutherland. Daar kwam hij niet zomaar vanaf. Hij mocht 200 Zwitserse Frank betalen, wat in euro’s 183 is. Voor een professioneel wielrenner nog best mild. Maar hij kreeg daarbij een tijdstraf van een minuut. Leuk is anders.

Effectief promoten met bidons

Heerlijk makkelijk, je bidon van je afgooien. Je ziet het etappe op etappe gebeuren. En het mag dan niet helemaal fijn zijn voor je mederenners en het milieu, maar sponsoren zullen er baat bij hebben. Bidons bedrukken is ook zeker in de amateursport een ding. Ze vliegen bij wielerwedstrijden door de lucht en worden daardoor door het publiek uitstekend gezien. Ook bij andere sporten, zoals voetbal, hockey en volleybal nemen spelers tijdens de wedstrijd gretig een paar slokken. Er hoeft maar een beetje publiek te staan en de sponsor wordt toch weer door een paar mensen gezien. Onbewust neem je in je op wat je ziet. De volgende keer wanneer de sporters én het publiek het logo zien, zullen ze het herkennen.

Veel mogelijkheden

Het leuke aan relatiegeschenken met logo, zoals bidons, is dat je er allereerst een sporter of compleet team blij mee maakt. Bovendien zijn er zoveel bidons te bedrukken. Alle soorten en maten. Groot, klein, normaal, opvouwbaar, noem maar op. Sportievelingen in de doelgroep? Ook bij sportevenementen is een bidon een goede weggever. Ze zijn op zichzelf weg te geven, maar ook samen te voegen tot een complete goodiebag, om een voorbeeld te geven. Bidons kunnen vrij goedkoop worden ingekocht, doordat ze doorgaans van kunststof zijn gemaakt. Dat maakt het sponsoren van een team leuk en toch niet meteen een rib uit je lijf. Win-win, noemen we dat!

Lees meer over leuke cadeaus op lifestyle platform mensgoodlife!