Hoe onderscheid jij je met de rest? Het antwoord op die vraag is makkelijker dan je denkt: gewoon door anders te denken. Alles begint met waarom, waarbij het geheim achter het succes van Apple en de gedachte achter Martin Luther King ineens duidelijk worden en o zo logisch en direct toepasbaar klinken. Simon Sinek, auteur en spreker bij TED staat bekend om zijn “golden circle” concept en het “Start With Why” principe. Zo kunnen we van hem leren dat ons brein en daarmee onze gedachten uit drie lagen bestaan: Why, How en What. We geven je straks een voorbeeld vanuit een business perspectief, maar je kan het natuurlijk ook persoonlijk toepassen. Een interessante theorie die je niet wilt missen.

Alles begint met waarom

Why, how en what

Bij alles waarmee we bezig zijn, weten we precies wat we doen. We weten vaak ook hoe we iets doen, maar niet altijd waarom we iets doen. Dat laatste “why” is dan ook de meest diepliggende gedachte achter ons gedrag. We denken namelijk vaak vanuit een outside-in perspectief. Ofwel vanuit het “wat > hoe > waarom” maar als we dit omdraaien en dus inside-out denken “waarom > hoe > wat” komt een boodschap veel beter tot zijn recht. Een Why komt vanuit je hart naar het hoofd (How) en eindigt in handelen (What).

Golden circle

The golden circle in de praktijk

Wat je bedrijven vaak hoort zeggen: “Wij maken snelle computers, hebben ze mooi ontworpen en ze beschikken over allerlei features, wil je er één kopen?” Nee, niet echt hé?

why-what-how

Maar wat als je het omdraait: “In alles wat we doen geloven we in het uitdagen van de status quo, we geloven in anders denken. De manier waarop we de status quo uitdagen is door onze producten er prachtig uit te laten zien, ze zijn gemakkelijk bedienbaar en gebruiksvriendelijk. Toevallig zijn dit computers. Wil jij er één?”

Je hoeft niet lang na te denken over wie we het hebben: Apple. Het maakt ons dan ook helemaal niet uit wat ze maken, we geloven in ze.

Hoe ons brein werkt

Dit voorbeeld is vrij logisch, want hoe ons brein werkt sluit perfect aan op de “Golden Circle” van Simon Sinek. Als we namelijk vanaf de bovenkant van ons brein kijken, zien de we in de buitenste cirkel onze “neo cortex” (waar het “what” zich bevindt), deze zet ons rationale denken aan, is analytisch en denkt in taal. Als we verder naar binnen gaan zien we ons “limbische systeem” (waar de “how” en “why” zich bevinden), hierin worden onze gevoelens gestimuleerd wat aanzet tot vertrouwen en loyaliteit en invloed heeft op ons gedrag en beslissingen, hierin zit dus géén taal. Ofwel Vanuit het “inside-out” principe raak je dus echt iemand direct in het hart, waarna je deze kan omzetten tot gedrag.

Persoonlijk geluk

We kunnen dan ook aannemen dat wanneer jij écht in iets gelooft en dit uitstraalt, je vanuit jouw eigen verhaal / filosofie mensen op een positieve manier kunt beïnvloeden.

“People don’t buy what you do, they buy why you do it” – Simon Sinek

Denk maar eens aan een relatie. Wanneer je positiviteit uitstraalt, trek je ook positiviteit aan. De persoon tegenover je voelt jou, die zit bij jou op hetzelfde level. En nee dit doe je niet door iets te beloven of door wat te zeggen. Dit doe je door te bewijzen en te doen waarin jij gelooft. Persoonlijk geluk krijg je als je weet waarom je iets wil en weet waarom je ergens aan werkt. Of dit nou je school, werk of relatie is, dat maakt niet uit. Zolang je maar weet waarom je het doet! Know why, get inspired, enjoy Goodlife!

Lees meer inspirerend nieuws voor mannen op lifestyle platform mensgoodlife.