#YOLO, al jaren is de jeugdcultuur in ons land en in andere landen bezeten van deze kreet. De term is inmiddels zo populair dat het vrijwel overal terug te vinden is, op t-shirts, in liedjes, op het internet, als tattoo en zelfs in de politiek heeft de heer Job Cohen de term in zijn mond genomen. Ondanks de populariteit van deze term, is het voor velen onduidelijk waar de term vandaan komt en vraagt men zich af hoe lang deze trend nog rond zal blijven hangen? Wij van mensgoodlife willen een antwoord bieden op deze vragen.

Betekenis van YOLO

“You only live once”, zoals de kreet voluit wordt geschreven, is een spreuk die uit waar anders dan de Verenigde Staten is komen overwaaien. Hoewel de spreuk al langer bestond, is het afkorten van de spreuk tot YOLO en het populariseren van deze term toe te schrijven aan de immens populaire Canadese rapper Drake. In het nummer “The Motto” dat als bonus track is uitgekomen op het tweede album van de Canadese rapper daterend uit 2011, genaamd “Take Care”, rapt de populaire rapper: “Now she want a photo, you already know though, you only live once, that’s the motto n*gga YOLO”. Aangezien er geen andere muziekcultuur is aan te wijzen waarin trends zich sneller verspreiden dan in Hip Hop, volgden al snel andere rappers zoals: Lil Wayne en Rick Ross die zich de kreet eigen hebben gemaakt. Dit resulteerde er in dat de gehele Amerikaanse Hip Hop scene in de ban raakte van deze kreet, waarna het middels internet en social media zich over de gehele wereld verspreidde. Twee jaar nadat het liedje waarmee het allemaal begon uitkwam, is YOLO op elke denkbare manier uitgemolken. De spreuk is geëvolueerd tot een excuus dat kan worden gebruikt om vooral niet na te denken, “Fikkie steken bij het tankstation #YOLO!”.

Het einde van YOLO

De situatie doet denken aan de autotune trend die heerste in de Amerikaanse muziekwereld rond 2008-2010. Artiesten zoals T-Pain populariseerden het gebruik van stem corrigerende software op een manier waarop er een robotachtig effect op de stem kwam te liggen. Toen deze trend zijn beste tijd had gehad (lees: toen iedereen en zijn oma besloot om ook auto-tune te gebruiken), riep de King of New York himself, rapper Jay-Z, uit tot het begraven van deze trend in zijn nummer genaamd “Death of Auto-Tune”. Met de release van het nummer “Death of YOLO” van up and coming rapper Joey Bada$$, ziet het er naar uit dat ook de Hip Hop scene zelf klaar is met de YOLO-trend, history repeats itself. Dus bij deze verklaren wij van mensgoodlife deze trend officieel dood, YOLO is zo 2012!