7-tips-voor-geweldig-leiderschap
pressmaster

7 tips voor geweldig leiderschap

Word een geweldige manager met behulp van de 7 tips voor geweldig leiderschap. Het boek van Stephen R. Covey geeft je hiervoor waardevolle inzichten, die je iedere dag kunt gebruiken.

Volg de 7 tips voor geweldig leiderschap en verrijk jezelf met nog meer goodlife!

7 tips voor geweldig leiderschap

Stephen R. Covey schreef in 1989 het boek “The 7 Habits of Highly Effective People”, dat in het Nederlands “De 7 eigenschappen van effectief leiderschap” heet. Een boek dat wereldwijd meer dan 25.000.000 keer verkocht is en als “bijbel” gezien wordt door succesvolle managers.

Zelf kwam ik in contact met dit boek toen ik tijdens mijn studie “Business Economics, Marketing” op vakantie ging en een inspirerend boek zocht. In een boekhandel (ja ze bestaan nog!) kreeg ik direct als advies: “dit boek moet je lezen!”. Ik moet zeggen, de verkoper had helemaal gelijk. Sterker nog later als afscheidscadeau tijdens een interim klus kreeg ik ditzelfde boek (maar dan in het Engels) van mijn toenmalige manager. Een boek die dus van generatie naar generatie overgedragen wordt.

Laten we maar meteen beginnen met de 7 tips voor geweldig leiderschap:

Tip 1: Wees proactief

Proactief zijn betekent meer dan initiatief nemen, het betekent ook verantwoordelijkheid nemen voor je keuzevrijheid waarbij een respons volgt. Niets doen en afwachten is ook een vorm van handelen. Proactieve mensen handelen uit zichzelf en zien de omgeving om hun heen als “iets maakbaars”, iets waar invloed op uitgeoefend kan worden. Zo zal je een proactieve manager niet snel horen zeggen “ik kan er niets aan doen, zo ben ik nu eenmaal”, in tegendeel hoor je eerder geluiden als “laat ik eens kijken of er alternatieven zijn, of ik kan het ook anders aanpakken”. Proactieve managers geloven in de keuzes die zij hebben en maken daar volop gebruik van, zolang deze binnen de cirkel van invloed valt. Waarbij het de kunst is om de cirkel van invloed te vergroten door ook indirect in te spelen bij  ontwikkelingen die zich voordoen.

Tip 2: Begin met het einde voor ogen

Je hebt leiders en je hebt managers. Een manager weet goed bestaande processen te beheren en mogelijk te optimaliseren. Een leider weet nieuwe – vaak nog betere – processen uit te vinden en op te zetten. Welke type persoon jij bent, moet je voor jezelf bepalen. Maar er zit een wezenlijk verschil tussen deze twee rollen. De vraag die je jezelf zou moeten afvragen is: “wat zou ik willen dat mijn nabestaande later over mij zeggen als ik in de kist lig?”. Een vreemde vraag, maar bekijk voor je een project begint alsof iemand anders jouw business evalueert. Wat wil je dan dat er gezegd wordt? Handel vanuit deze gedachte, begin het met einde voor ogen.

Tip 3: Belangrijke zaken eerst

Wat er het minst toe doet, mag nooit ten koste van wat het meest toe doet gaan. Bij de derde eigenschap komen planning en tijdsindeling om de hoek kijken. Zo is er een onderscheid tussen 1. dringende en 2. niet dringende zaken die 3. belangrijk of 4. niet belangrijk zijn. Zo is een crisis, urgent probleem of een deadline zowel dringend als belangrijk. Maar het ontdekken van nieuwe mogelijkheden en trainingen niet, deze zijn wel belangrijk maar niet direct dringend. Een andere activiteit die zowel dringend als niet belangrijk is, zijn telefoontjes of (sommige) vergaderingen. Deze zijn niet altijd (heel) belangrijk maar in sommige gevallen wel dringend. En tot slot hebben we tijdverdrijf en andere plezierige activiteiten, zoals een potje tafelvoetbal op kantoor. Dit is niet dringend en niet belangrijk, maar wel erg leuk. De kunst is om goed het onderscheid te kennen tussen deze vier kwadranten. Te veel belangrijke en dringende zaken zorgen voor stress waardoor het lijkt of je altijd brandjes aan het blussen bent. Te veel niet belangrijke en dringende zaken zorgen weer voor kortetermijndenken waardoor je jezelf het slachtoffer voelt omdat je geen greep op situaties denkt te hebben. Effectieve mensen houden niet van moeilijkheden, zij houden van mogelijkheden en durven “nee” te zeggen.

Tip 4: Denk win-win

Als je altijd wilt winnen, verlies je altijd. Denk daarom in win-win, waarbij je beiden wint. Wanneer jij weet wat de ander belangrijk vindt en jij zelf iets anders belangrijk vindt, kan je een deal sluiten waarbij jullie alle twee beter worden. Iemand laten winnen wil dus niet zeggen dat je verloren hebt. “Ik verlies, jij wint” bestaat niet. Om in win-win te kunnen denken is veel consideratie en moed nodig. Je moet weten wanneer jij een win-win situatie durft te creëren. Soms moet je er iets voor opgeven in de korte termijn, waarop je op de lange termijn er iets groters voor terugkrijgt. Een soort van investering in de toekomst. Een simpel voorbeeld illustreert dit, in veel gevallen verkocht ik websites waarbij ik nooit pushte om iets te kopen. Ik gaf gratis advies, werkte een hele offerte uit en liet de bal liggen bij de klant. Als ze nog vragen hadden gaf ik ze gewoon antwoord, maar ik zei nooit “zullen we de deal sluiten”, sterker nog ik zei altijd “denk er eens rustig over na, je weet met te vinden als je er klaar voor bent”. En 9 van de 10 keer sloot ik zonder concessies te doen de deal. Is een deal niet direct binnenkrijgen verliezen? Of juist een investering? Het antwoord op deze vraag laat ik aan jou over.

Tip 5: Eerst begrijpen… dan begrepen worden

Herken je het gevoel dat een vervelende situatie zich voordoet en de ander het echt niet inziet? Of dat jij bij de opticien bent voor een nieuwe bril en hij jou zijn bril geeft, onder het mom van “hier neem deze maar, deze werkt al 10 jaar voor mij”. Nou dan heeft de ander het echt niet begrepen nee! We willen allemaal begrepen worden en luisteren vaak maar half om maar zo snel mogelijk te zeggen wat we kwijt willen. Maar los je zo een probleem op? Nee, natuurlijk niet. Het is daarom belangrijk om eerst de situatie te begrijpen door goed te luisteren (diagnosticeren) alvorens te reageren (voorschrijven). Een arts geeft ook niet zomaar een recept zonder eerst een deskundige diagnose te stellen, waarbij hij zich buigt over de feiten. De volgende keer als jij in een conflict zit, verdiep jij je eerst in de problemen en behoeftes van de ander. Hierna ga je na hoe de gewenste situatie er voor die persoon uit zou zien, waarna jij bekijkt hoe jij hier zelf invulling in kunt geven. Dan pas denk je in win-win en worden beide partijen begrepen.

Tip 6: Synergie

Eén plus één is drie! Dat is synergie. Ofwel de som van de losse delen zijn groter dan het geheel. Kortom, door goed samen te werken en te luisteren bereik je meer dan je alleen zou bereiken. Een trein zonder een spoor komt geen meter vooruit, maar samen weten zij vele bestemmingen te bereiken. Door goed na te gaan hoe je samen – vol vertrouwen – vanuit win-win situaties naar een einddoel kunt gaan, draagt bij aan effectief leiderschap.

Tip 7: Houd de zaag scherp

Bruce Barton zei eens: “als ik zie welke grote gevolgen kleine dingen kunnen hebben, denk ik weleens… er bestaan helemaal geen kleine dingen!”. Het laat zien waarom je de zaag scherp moet houden. Een simpel voorbeeld: je ziet iemand in het bos urenlang een boom proberen om te zagen en vraagt: “waarom stop je niet even om je mes te slijpen?” en hij reageert: “nee joh, heb ik helemaal geen tijd voor!”. Effectieve leiders weten dat je soms even moet stoppen en analyseren, alvorens door te gaan met waar je mee bezig was. Dit heeft effect op de volgende vier dimensies: 1. lichamelijk (door veel te bewegen en gezond te eten), 2. sociaal-emotioneel (door dienstbaar te zijn en empathie te tonen), 3. spiritueel (door te streven naar duidelijke waarden en studie) en 4. geestelijk (door te lezen, visualiseren en te plannen). Een goede levensstijl draagt dus bij aan effectief leiderschap waardoor je een geweldige leider wordt. Vernieuwing is belangrijk, want stilstaan is achteruitgaan.

Betel het 7 eigenschappen van effectief leiderschap boek en zie jezelf groeien als de leider binnen jouw organisatie.

Ontdek nog meer managementboeken op mannen blog mensgoodlife.