Nog steeds worden er in Nederland elk jaar meer nieuwe elektrische fietsen verkocht, terwijl de verkoop van traditionele fietsen al jaren daalt. Enkele jaren geleden was de e-bike vooral populair onder ouderen en mensen met gezondheidsklachten, maar de doelgroep is tegenwoordig veel breder. Vanuit milieuoogpunt is dit natuurlijk een positieve ontwikkeling. Critici beweren echter dat de e-bike ons steeds luier maakt en ervoor zorgt dat we nog minder aan beweging toekomen. Met behulp van de volgende tips zorg je ervoor dat het gebruik van de e-bike wel bijdraagt aan een gezondere levensstijl:

E-bike in plaats van auto

Wanneer je er bewust voor kiest om regelmatig de e-bike in plaats van de auto te gebruiken, bijvoorbeeld naar je werk, is dit een gezondere keuze. Je beweegt hierdoor meer dan wat je in de normale situatie zou doen en bespaart bovendien op brandstofkosten. Weliswaar verbrand je met een traditionele fiets meer energie dan op een e-bike, maar voor veel mensen vormt de fietsafstand een drempel, waardoor uiteindelijk toch voor de auto gekozen wordt. De elektronische fiets verlaagt deze drempel aanzienlijk.

Naast afstand beschouwen veel mensen de fysieke klachten als een beperkende factor om voor de fiets te kiezen. Wanneer je jouw gewone fiets laat staan vanwege fysieke ongemakken kan de e-bike wel bijdragen aan een gezonder leven door de grotere mobiliteit.

Zelf meetrappen

Tijdens het fietsen op een e-bike kun je de mate van ondersteuning zelf kiezen. Dit bepaalt in hoeverre je tijdens het trappen ondersteund wordt door de motor. Wanneer je op zelf harder meetrapt, lever je meer inspanning en is het een stuk gezonder dan wanneer je de motor op de hoogste ondersteuningsstand hebt staan en nauwelijks kracht levert.

Bovendien wordt bij het gebruik van een lage ondersteuningsstand de accu minder belast en is deze minder snel aan vervanging toe. Helaas is de accu juist het onderdeel dat de e-bike zo duur maakt. Gelukkig kun je tegenwoordig wel de batterij van je elektrische fiets laten reviseren, waardoor je ook langere afstanden kunt fietsen.

Samenvattend..

Kortom: vanuit gezondheidsoogpunt is er niets op tegen om voor de e-bike te kiezen, mits deze op de juiste manier gebruikt wordt. Kies niet altijd voor maximale support van de motor, maar probeer zelf wel regelmatig mee te trappen. Daarbij is het belangrijk dat het gebruik van de elektrische fiets niet ten koste moet gaan van je dagelijkse beweging. De e-bike moet niet gezien worden als alternatief, maar als aanvulling op je reguliere beweging. Als afstand of fysieke klachten normaliter een beperking vormen, is de elektrische fiets het ideale hulpmiddel om meer in beweging te komen.

Meer over gezondheid en fietsen lees je op mensgoodlife.