fbpx
hoe-kook-je-koolhydraatarm-en-houd-je-dat-vol
hoe-kook-je-koolhydraatarm-en-houd-je-dat-vol

Hoe kook je koolhydraatarm en houd je dat vol?

Wil jij gezonder leven? Of wat kilo’s kwijt? Misschien is koolhydraatarm eten wel iets voor jou! Bij een koolhydraatarm dieet laat je de pasta, rijst, brood en aardappel staan. Maar natuurlijk ook snoep, chips, koekjes, chocola, frisdrank en al het andere dat veel suikers, bloem en granen bevat.

Waarom koolhydraatarm?

Koolhydraatarm eten zorgt ervoor dat je bloedsuikerspiegel stabieler is. In tegenstelling tot voeding met veel suikers, deze laten je bloedsuikerspiegel juist stijgen en dalen. Hierdoor heb je minder last van snaaien en snacken. En is de kans groot dat je afvalt en je naar je streefgewicht toe werkt. Daarnaast zul je ook het gevoel hebben dat je over meer energie beschikt.

Koolhydraatarme producten, gerechten en recepten bevatten vaak veel groenten. In groenten zitten veel mineralen, vezels en vitamines. Het eten van veel groenten draagt bij aan een goede gezondheid. In tegenstelling tot veel andere diëten, hoef je bij dit dieet dus niet per se minder te eten maar juist meer van bepaalde gezonde producten. Vlees, ei, zuivel, vis en peulvruchten zijn koolhydraatarme voedingsproducten en zorgen ervoor dat je lang het gevoel hebt dat je verzadigd bent. Het eten van veel eiwitten zorgt ook voor meer spierbehoud.

Let op: als je meer calorieën neemt dan dat je verbruikt, kom je alsnog aan. Zorg er dus voor dat je niet te veel eet. Ook niet van koolhydraatarme producten.

Hoe koolhydraatarm eten?

Alleen maar koolhydraatarme gerechten koken kan op het begin een beetje lastig zijn. Maar na een paar weken volhouden zul je merken dat het steeds makkelijker is.

Ontbijt. Voor het ontbijt kun je bijvoorbeeld een boerenomelet maken met ei, melk en groenten.

Lunch. Wil je een salade maken? Voeg dan zeker wel iets van vis, vlees, ei of noten toe. Hierdoor voorkom je dat je na een half uur alweer een knorrende maag hebt.

Diner. Vervang de traditionele lasagnebladen door aubergine, samen met mozzarella, basilicum, tomaat, tomatenpuree en rundergehakt en maak een heerlijke lasagne.

Tussendoortje. Als tussendoortje kun je bijvoorbeeld druiven, wortels, komkommer, ongezouten noten of cherrytomaatjes pakken.

Bovendien worden er steeds vaker koolhydraatarme producten verkocht. Deze producten bevatten de juiste hoeveelheden eiwitten en vetten. Dit kan er mede voor zorgen dat je het beter volhoudt.

Tips om het vol te houden

Er zijn een aantal tips om het beter vol te houden. Allereerst, zorg ervoor dat je geen verleidingen in huis haalt. Dus geen chips, chocola en koek. Als je echt calorieën wilt, dan eet ze en drink ze niet. Dan heb je tenminste nog de kans dat je verzadigd raakt en vervolgens dus stopt met het nuttigen van calorieën. Drink dus water of thee. Ten slotte, ga ook niet de hele dag door eten, ook al is het koolhydraatarm. Focus je op het ontbijt, lunch, diner en af en toe een tussendoortje.

Stabiliseer je bloedsuikerspiegel met deze koolhydraatarme gerechten, enjoy goodlife!

Wil je meer lezen over eten en gezondheid ? Lees dan verder op lifestyle platform mensgoodlife!