Gemiddeld spenderen we 35 procent van ons leven in bed. Het grootste gedeelte van die tijd wordt gebruikt om tot rust te komen en onszelf weer op te laden voor een nieuwe dag. Dat is maar goed ook, want wist je dat een goede nachtrust essentieel is voor je algehele gezondheid? Zowel geestelijk als lichamelijk. We vertellen je in dit artikel er snel meer over.

Slapen houdt ons gezond

Mogelijke gevolgen van slaaptekort

boxspringJe kent vast het suffige gevoel wel na een nacht slecht slapen of dat je de dag erna veelvoudig moet gapen. Je bent wellicht ook wat prikkelbaarder dan normaal en opstaan uit bed, dat lukt al helemaal niet. Voldoende slaap is belangrijk voor de hersenen om te herstellen, waardoor jij je de volgende dag beter kunt concentreren en je opgedane herinneringen niet uit het oog verliest.

Daarnaast zorgt slaap ervoor dat je grijze massa belangrijke informatie beter op kan slaan en prikkels van overdag kan verwerken. Een nacht slecht slapen heeft al een aantoonbaar negatief effect op de werking van je hersenen en het geheugen.

Maar dat zijn slechts enkele gevolgen van slaaptekort op korte termijn. Houdt het slaaptekort langere tijd aan, dan kan het meer schadelijke gevolgen hebben. Zo kan een slaaptekort ook leiden tot een verhoogde bloeddruk en tot overgewicht. Je spijsvertering wordt er namelijk door verstoord en er ontstaat een onbalans tussen de hormonen ghreline en leptine.

Trek in slecht slapen?

Ghreline zorgt ervoor dat je trek krijgt, waar leptine juist zorgt voor het signaal dat je voldoende gegeten hebt. Door slaaptekort krijg je meer ghreline en minder leptine waardoor je eetlust toeneemt. En dat terwijl je spijsvertering niet optimaal meer functioneert.

Een minder bekend gevolg is dat slaaptekort het ontstaan van rimpels en fijne lijntjes in het gezicht bevordert. Een deel van de normale huidveroudering wordt ’s nachts weer hersteld, maar dat proces komt bijna tot stilstand bij een langdurig slaaptekort.

Invloed van je bed

Ben jij je er al van bewust dat het bed waar je op ligt een grote invloed heeft op je nachtrust? Zo zal een te zacht matras jouw lichaam namelijk te weinig steun bieden. Een te hard matras kan daarentegen weer te veel druk uitoefenen op je schouders, heupen, rug en nek.

Er is geen specifiek wetenschappelijk bewijs dat één bepaald bed je helpt bij een betere nachtrust. Wat we wel weten is dat slecht slapen in ieder geval niet positief uitpakt op je gezondheid. Het is daarom belangrijk dat je slaapt op een boxspring, ledikant of matras dat past bij jouw wensen en behoeften. Het bed moet het gewicht van jouw lichaam zo goed mogelijk verdelen en jouw lichaam een optimale ondersteuning bieden. Zo ontspan je iedere nacht en word je altijd uitgerust wakker.

Wijs je oude bed de deur uit en kies er één die écht bij jou past. Sleep well, enjoy Goodlife!