Het is algemeen bekend dat je tijdens het sporten veel vocht verliest en dat je het vochttekort moet aanvullen om kramp in je spieren te voorkomen. Maar welke soorten sportdranken gebruik jij?

Een sportdrankje is een mix van water, koolhydraten (suikers), elektrolyten (zouten), mineralen en vitamines. Dit heeft je lichaam nodig om optimale prestatie te kunnen leveren. Elektrolyten zorgt ervoor dat vocht sneller wordt opgenomen en koolhydraten zorgt voor meer energie tijdens de inspanning.

Drie soorten sportdrank

1. Sportdrankjes met hypotoon

Hypotone drankje, ook bekend als dorstlesser, wordt snel in je lichaam opgenomen zoals water met een smaakje. Nadeel is dat je het zo uit plast en bevat nauwelijks koolhydraten waardoor je weinig energie krijgt. Dit is goed voor korte frisse momenten.

2. Sportdrankjes met hypertoon

Bij een hypertone drankje, ook wel energiedrankje genoemd, duurt het langer voordat het wordt opgenomen in de lichaam. Dit bevat veel koolhydraten waardoor je veel energie krijgt zoals Extran, AA drink high energy en Red Bull. Het is daarom niet verstandig om een hypertone drankje voor of tijdens het sporten te drinken vanwege het langzame opname in je lichaam. Het is wel slim om dit te nuttigen als je een lange dag voor de boeg hebt.

3. Sportdrankjes met isotoon

Met een isotone drankje neemt je lichaam de stoffen snel op en dat komt goed uit voor of tijdens het sporten. Ook na het sporten is het beter om een isotoon drankje zoals AA isotone, Aquarius en Isostar te nuttigen voor het snelle herstel van je lichaam.

Tip

In de meeste sportdrankjes is zuur toegevoegd om de smaak te versterken en om te zorgen dat het sportdrankje langer houdbaar blijft. Echter kan dit je tanden aantasten. Gebruik daarom een bidon met een spuit tuutje waardoor het niet tegen je tanden aan komt. Drink het juiste sportdrankje, train als een beest en enjoy goodlife.