wat-weet-jij-over-verkeerslichten
wat-weet-jij-over-verkeerslichten

Wat weet jij over verkeerslichten? 

Je komt ze vast elke dag tegen. Verkeerslichten! Je hebt je vast ooit afgevraagd waarom een licht op een bepaald moment op groen springt, of hoe lang een licht rood mag blijven. In dit blog vertellen wij jou alles wat je zou moeten weten over deze lichten op straat.

Één techniek voor bijna alle verkeerslichten

De meeste verkeerslichten worden aangestuurd door een regelautomaat. Zij zorgen voor een ideale doorstroom in het verkeer. Door middel van detectielussen in het wegdek worden er signalen verzonden naar de regelautomaat. Op die manier bepaald het systeem wanneer een stoplicht van kleur verandert. Hoe belangrijker een stoplicht, hoe meer detectielussen hierin bevestigd zijn. Waar door het stoplicht sneller groen wordt. Vrooom..

Het mysterie van “het knopje”

Het is een waar mysterie Het knopje bij de stoplichten voor voetgangers en fietsers. Heeft het nut om op het knopje te drukken bij het stoplicht? Het gerucht dat de knoppen niets doen, komt door berichten uit Amerika. Daar bleek een groot deel van de knoppen namelijk helemaal niets te doen. Niks?! Ja, de wachttijd moest korter aanvoelen. Maar gezien de knoppen niet verbonden waren gebeurde er niets met de keur van het stoplicht. In Nederland is dat gelukkig wel het geval. Hoewel fietsers meestal door de lussen in de weg worden gedetecteerd, geeft de knop extra zekerheid dat je een seintje geeft dat je staat te wachten. De detectoren pikken namelijk alleen metalen fietsframes op en bijvoorbeeld geen carbon. Bovendien zijn de lussen ook wel eens kapot… druk dus voor de zekerheid die knop toch maar in.

De verkeersregelaar van de toekomst

Toekomstbestendige verkeerslichten; ze worden al getest in Rotterdam. Deze moderne stoplichten, met een VRI installatie, hebben een speciale warmtesensor en meten op deze manier hoeveel fietsers er staan te wachten voor een licht. Meer dan 10 fietsers? Dan springt het stoplicht meteen op groen. Hierdoor is de wachttijd 30% tot 50% korter.

Alles wat je nog meer moet weten over verkeerslichten

De lichten onderweg kunnen dus op allerlei manier geregeld worden, maar het is zeker dat hier goed over nagedacht is. Het samenspel van de lichten voorkomen heel wat ongelukken, en laat een mens gemiddeld 50 dagen van ons leven wachten.

Wist je dat..

  • Wachten doe je nooit langer dan 2 minuten
  • Bij een oranje knipperend licht is het verkeerslicht buiten gebruik. Vaak is dit bijvoorbeeld in de nacht, zodat er niemand onnodig hoeft te wachten
  • Langer oranje? Verkeerslichten staan vaak zo kort op oranje dat veel weggebruikers twijfelen of ze door moeten rijden of af moeten remmen. Uit onderzoek bleek dat er 50% minder door rood wordt gereden als de stoplichten langer op oranje blijven staan. Hetzelfde geldt voor de aftellende stoplichten.
  • Veel kruispunten hebben naast de detectielussen ook regensensoren. Hierdoor hoeven fietsers in de regen niet te lang stil te staan.

Ga voorzichtig die weg op wegpiraten en houdt die lichten goed in de gaten. Door rood rijden kan je duur komen te staan. Enjoy Goodlife!

Ontdek meer gadgets voor mannen op lifestyle nieuws blog mensgoodlife.