fbpx
steve-jobs-een-charismatische-nerd
steve-jobs-een-charismatische-nerd

Steve Jobs, een charismatische nerd?

Nerds en charisma gaan gewoonlijk niet samen. Hoewel een aantal nerds als Stephen Hawking en John Nash heel beroemd zijn geworden, charismatisch waren deze mensen zeker niet. Door hen heeft de term ‘nerd’ overigens wel een positieve klank gekregen. Steve Jobs daarentegen had weliswaar nerdachtige trekken (waarover zometeen meer) maar is toch vooral bekend geworden om zijn charismatische uitstraling. Dit artikel belicht de sterke samenhang tussen beide karaktertrekken van deze intrigerende persoonlijkheid.

Met dank aan: Angelo Spiler van Grafische Cursussen

Opvallende gewoontes en karaktertrekken

Jobs persoonlijke levensstijl is er een van uitersten. Hij douchte zich zelden, was strikt vegetariër en dronk zoveel wortelsap dat zijn huid er oranje uit ging zien. In zijn kale woning liep hij blootsvoets. Als je goed de producten bekijkt die hij steeds verder perfectioneerde (iMac, iPad, iPhone etc.) komt ook een andere interesse boven drijven. Zijn voorliefde voor Zen. Eenvoud, minimalisme, elegantie en effectiviteit zijn niet alleen een kenmerk van de Zen-levenswijze. Maar zeker ook van alle uitvindingen die Jobs wereldberoemd hebben gemaakt. Maar een monnik was Jobs zeker niet. Hij stond bekend om zijn scheldkanonnades tegen dierbaren, personeel en concurrenten. Daar was tijdens zijn presentaties overigens niets van te merken. Zijn charme en charisma kwamen je bij elke speech tegemoet.

Wat Jobs nastreefde

Jobs was uitermate gemotiveerd om de mensheid producten/gereedschappen met een ziel te geven. Dat idee van een product met een ziel had hij onder andere afgekeken van Nike. Die verkochten namelijk geen ‘product’ maar een ervaring, het gevoel bij jouw ‘groep’ te horen. Ondanks een veel hogere productprijs wist Jobs op deze manier al zijn concurrenten voorbij te streven en van Apple een merknaam te maken zoals Ferrari of Lamborghini. Sterker nog: hoewel ze niet goedkoop zijn, zijn Apple producten ook weggelegd voor de ‘gewone man’. Al moet die er dan wel wat langer voor sparen.

Jobs was niet per se uit op het vergaren van fortuin. Zo liet hij zich jarenlang één dollar aan salaris per jaar betalen. Het was zijn passie voor het maken van fenomenale producten die hem dreef. In die zin is Elon Musk een volgeling van Jobs te noemen. In tegenstelling tot de meer op zekerheid spelende persoonlijkheden als Gates, Bezos en Zuckerberg. Het is correct om types als Jobs en Musk eerder gokkers te noemen. Maar wel gokkers met een enorm succes en zonder de verslaving die daar gewoonlijk mee gepaard gaat.

Jobs als nerd

De nerdachtige trekken van Jobs zijn altijd mild gebleven. Hij was bijvoorbeeld een uiterst begenadigd ‘electrical engineer’. Hij soldeerde er moederborden op los, maar misschien had hij wel het geluk dat er een echte nerd aan zijn zijde stond: Steve Wozniak. Het was duidelijk dat Wozniak op dit gebied heer en meester was. Hierdoor kon Jobs bijna ongezien zijn focus leggen op marketing, merkbekendheid en verkoop. Een ander voorbeeld van Jobs als nerd zijn de bijna kinderachtige woede- en huiluitbarstingen om zijn zin door te drijven. Deze uitbarstingen zijn door diverse mensen uit zijn omgeving gerapporteerd. Het is de vraag in hoeverre deze karaktertrek een rol heeft gespeeld in het succes van Apple. Maar dat zijn tomeloze energie en passie heel vaak oversloeg naar zijn personeel is een feit.

Afsluitend

Jobs is zich niet alleen altijd bewust geweest van zijn sterke, emotionele drijfveren, hij was er op een bepaalde manier ook trots op: ‘Stay foolish, stay hungry’. Dit was zijn motto in speeches en reclame-campagnes. Jobs rebelleerde graag, maar niet uit wraak of baldadigheid. Hij zette deze karaktertrek in om verbeteringen door te voeren.

Een andere bekende slogan van Jobs uit de “Think Different” reclamecampagne luidt: “Those people who are crazy enough to think that they can change the world, are the ones that actually do.” In die campagne zien we grootheden als Gandhi, Einstein, Churchill en Dylan terug. Misschien een teken van grootheidswaanzin, maar Jobs zag zich zelf graag in dit rijtje. En als je kijkt naar de technische vooruitgang die hij de moderne samenleving heeft voorgeschoteld, dan behoort hij zeker tot de elite-groep van persoonlijkheden die de wereld werkelijk veranderd hebben. Door risico’s te nemen en een beetje gek en gepassioneerd te blijven in wat je doet, kun je zelfs met nerd-achtige trekken een charismatische persoonlijkheid zijn.

Denk anders en wees diegene die de wereld verandert, enjoy goodlife!

Ontdek meer technologisch nieuws voor nerds op mannen blog mensgoodlife.

Ook interessant
zo-wordt-iedere-barbecue-een-feest
Zo wordt iedere barbecue een feest