Zonder ontspanning geen inspanning, want alleen met een frisse body, mind and soul kan je de wereld om je heen aan. De volgende ontspanningsoefening bij stress helpt je om weer tot rust te komen. Hierna kan je opnieuw met nieuwe energie verder met de dingen die je wilt doen.

Ontspanningsoefening bij stress

Tip 1: Voelen

Je moet eerst weten wat voor klachten je hebt, is dit fysiek van aard, stress, paniek of een andere klacht? Als je jouw gevoel weet te omschrijven, heb je al één stap overwonnen. Maar hoe doe je dit? Dit doe je door op je rug te gaan liggen en met je gedachten ieder deel van je lichaam langs te lopen en te voelen in je gedachten. Zo begin je bijvoorbeeld met je teen en eindig je met je hoofd.

Tip 2: Denken

Als je gevoeld hebt waar de pijn zit, weet je waar je aan kunt werken. Door dit goed te beseffen en te benoemen, zet jij jezelf aan tot het bedenken van een oplossing. Alleen wanneer je weet wat er met je gebeurt, kan je er iets tegen doen. De tweede tip betekent dan ook dat je bewust moet zijn van jouw probleem en dat je weet hoe dit voelt. Hierna kan je over gaan tot actie, om zo je stresslevel te verminderen.

Tip 3: Doen

De volgende oefening gaat je helpen om tot rust te komen:

  1. Voel terwijl je op je rug ligt, hoe je hart klopt door je handen op je buik te leggen;
  2. Adem – met je ogen dicht – zo diep mogelijk via je neus in en vergroot je borstkast;
  3. Adem via de mond langzaam uit totdat je longen leeg zijn en wacht vijf seconden;
  4. Herhaal dit vijf keer en strek je lichaam hierbij uit;
  5. Je lichaam zit nu vol frisse zuurstof en nieuwe energie zodat je weer in balans bent.

Deze tips zijn tot stand gekomen door fysiotherapeut in opleiding, Eric van Berkel.

Lees meer tips om tot rust te komen