De hele werkweek productief zijn, no way dat jou dat elke week weer lukt. Toch? Want to give it a try? Het Effectieve Werken komt met 3 handige tips waardoor jij meer gedaan krijgt op kantoor. En guess what… Je kunt er direct mee aan de slag!

3 tips om meer gedaan te krijgen op kantoor

#1 Beperk je takenlijst

Allereerst moet er iets gedaan worden aan die overvolle to do list. Niet alles wat erop staat is even belangrijk en het is dan ook verstandig om een onderscheid tussen hoofd- en bijzaken te maken. Kies per dag de 5 belangrijkste taken en richt je in eerste instantie op het voltooien van deze grote taken (de bijzaken kunnen even opzij geschoven worden). Bepaal deze kerntaken in de ochtend, thuis of meteen als je op kantoor bent. Stel je de kerntaken uit, dan heb je het al snel te druk met andere zaken… en van uitstel komt afstel… Heb je goed doorgewerkt en zelfs nog tijd over? Haal dan de minder belangrijke taken weer boven tafel en ga daarmee aan de slag.

#2 Leg de focus op vandaag

Al die dingen die je nog moet doen kunnen voor een onrustig gevoel zorgen. Om een beetje orde op zaken te stellen in je to do list kun je naast een hoofdlijst van alles wat je moet doen ook een “vandaag” lijst maken. Zo heb je één grote lijst en kun je elke dag een aantal dingen verplaatsen naar de takenlijst van die dag. Tip: geef in de grote lijst aan hoeveel prioriteit de taken hebben, zo wordt elke “hoge” prioriteit eigenlijk automatisch naar je “vandaag” lijst verplaatst. Op deze manier zorgen alle kleine taken die je bedenkt niet voor een chaos en kun je je gemakkelijk focussen op de taken voor vandaag.

#3 Weet wanneer je moet stoppen

Je herkent het vast wel; dan zit je in zo’n heerlijke werkflow en kun je eigenlijk niet meer stoppen. Stop it, dat is funest! Hoe verleidelijk het ook is om even dat extra uurtje op kantoor te blijven of na het avondeten nog even in de werkmodus te kruipen, dit zal je werk uiteindelijk geen goed doen. Deze gewoonten moedigen ons namelijk aan om de belangrijke taken uit te stellen. We denken dat we toch wel lang genoeg zullen werken om ze af te ronden… Maar uiteindelijk valt dit toch een beetje tegen en blijven de taken alsnog liggen voor de volgende dag op kantoor. Tip: Sluit je werkdag af met het maken van de takenlijst voor de volgende werkdag. Zo weet je wat je de volgende dag te wachten staat en kun je daarna lekker genieten van je vrije avond! Enjoy goodlife!

Cursus Time Management

Ontdek meer succesvolle artikelen voor mannen op het lifestyle platform mensgoodlife!