Nu het zonnetje begint te schijnen wordt het steeds drukker op straat. En met de vakantie in het vooruitzicht gaan we voor een gezond lichaam en een gezonde mind. Maar wat als ik je zeg dat wandelen en fietsen veel gezonder is dan hardlopen of bootcampen?

Waarom wandelen en fietsen zo gezond is

Bewegen is goed voor de geest

Een lekkere wandeling of fietstocht in de buitenlucht is erg gezond voor je brein, zo blijkt uit onderzoek van de universiteit van Mexico. Elke keer dat je voeten de grond raken, krijgt je slagader een boost en wordt er bloed naar je hersenen gepompt. Zelfs een wandeling van een paar minuutjes zorgt op deze manier al voor een betere bloedsomloop. Dit draagt bij een een beter geheugen en minder kans op een beroerte. Wie wil dat nou niet? Neem dus tegenwoordig eens vaker een korte wandel- of fietspauze!

Als je in beweging bent worden de hormonen serotonine en endorfine in je lichaam aangemaakt. Dit zijn de zogenoemde gelukshormonen. Dit klinkt niet alleen bijzonder gezond, dat zijn ze ook. De stoffen maken je blij, gelukkig en geven je lichaam een ontspannen gevoel. Wel eens last van een stressgevoel of van depressieve gevoelens? Bewegen zal je helpen rustiger te worden. Niet voor niets dat wandelen bijvoorbeeld vaak wordt ingezet als vorm van therapie.

Wandelen of fietsen?

Van plan om te werken aan dat strakke zomerlichaam? Wandelen en fietsen zijn geweldige calorieën-verbranders. Zo verbrand je met een wandeling van 5 km in een uurtje al snel zo’n 300 calorieën. Plak jij hier nog een extra kilometer aan, dan ga je al snel voor 350 calorieën. Snelheid maakt dus het verschil!

Dat snelheid meespeelt bij de hoeveelheid verbrande calorieën, is bij fietsen ook het geval. Een gemiddelde fietssnelheid is ongeveer 15 km per uur, waarmee je zo’n 280 calorieën verbrandt. Ben jij meer een snelheidsduivel en tik jij die 20 km per uur wel aan? Dan kan dat al oplopen tot 500 calorieën per uur! Als je de snelheid opvoert, blijkt de fiets het dan dus toch te winnen. Maar vergeet niet; iedere beweging telt.

De tips

Hoewel het voor sommigen bijna vanzelf gaat om te bewegen, hebben anderen soms een duwtje in de rug nodig. Ben jij iemand die eigenlijk veel liever op de bank ploft dan dat je actief naar buiten gaat? Spreek dan eens af met een vriend of vriendin om een rondje te fietsen of lopen. Zo vind je motivatie bij je elkaar en vliegt dat uurtje om.

In principe kun je natuurlijk op erg veel plekken met de fiets of te voet komen, toch kan het erg leuk zijn om een doel te hebben in je tocht. Ga bijvoorbeeld eens naar de supermarkt aan de andere kant van je wijk of dorp, of bepaal vooraf je route via een app!

Wandelen is goed voor je body, mind and soul. Loop erop los, enjoy goodlife!

Footage

Ontdek meer wandel- en fietsnieuws op lifestyle mannen blog mensgoodlife.