Krachttraining heeft pas echt effect op de langere termijn. Om het sporten vol te houden is het dus belangrijk om niet direct te hard van start te gaan. Bouw het liever rustig op en ga wat langer door. Bekijk ook eens deze tips voor fanatieke sporters en haal nog meer uit je training.

Goede begeleiding

Als je net begint of nooit begeleiding hebt gehad, is goede begeleiding essentieel om beginnersfouten te voorkomen. Door deskundige sportbegeleiding kun jij waarschijnlijk veel verbeteren aan je techniek, houding en trainingsresultaten. Dit vermindert de kans op blessures en zorgt ervoor dat jij sneller jouw doelen behaalt.

Wat is je favoriete oefening?

Iedereen heeft een voorkeursoefening, zoals bijvoorbeeld de squat waarbij je het hele lichaam traint of de deadlift omdat je snel vooruitgang boekt. Verwerk je favoriete oefening minimaal 1 tot 2 keer per week in je trainingsschema zodat je altijd een fit gevoel hebt na de training. Dit werkt ook goed wanneer je maar weinig tijd hebt maar toch even een korte sessie wilt inplannen. Jouw favoriete oefening is eigenlijk een beloning voor jezelf en je lichaam.

Houding is belangrijker dan snelheid

Een correcte houding is het allerbelangrijkst tijdens jouw training. Deze zorgt er niet alleen voor dat je de juiste spieren activeert, maar voorkomt ook blessures. Bij sommige vormen van trainen, zoals voor powerlifters, is snelheid wel degelijk van belang omdat een langzame herhaling meer kracht kost. Hier werk je naartoe door iedere oefening rustig op te bouwen. Begin eerst met een laag gewicht en langzame uitvoering. Zodra je houding perfect is kun je of meer gewicht toevoegen of de oefening sneller uitvoeren. Maak niet de fout om de oefening tegelijkertijd zwaarder en sneller uit te voeren. Dit geeft een grote kans op nare blessures door een slechte uitvoering of overbelasting. Sport je veel, zorg dan eind dit jaar voor de beste maar goedkoopste zorgverzekering met wellicht een extra module voor fysiotherapie. Als fanatieke sporter komt er waarschijnlijk een moment dat je die nodig hebt.

Doorzetten voor resultaat

Veel fanatieke sporters gaan heel enthousiast van start, om toch na een aantal maanden af te haken. Bij krachttraining en fitness is het belangrijk om vol te blijven houden om echt sterk te worden en je lichaam te shapen. Hiervoor heb je doorzettingsvermogen nodig, maar onderschat ook het belang van rust niet. Voor echte vooruitgang moet je minimaal drie keer per week trainen. Dit hoeft niet altijd maximaal, maar zorg ervoor dat je jouw schema volgt. Vaak kost het tijd en ervaring om de juiste balans te vinden in een goede belasting.

Ga jij voor veel gewicht en weinig herhalingen of weinig gewicht en veel herhalingen? Misschien combineer je de krachttraining wel met cardio waardoor jouw schema er weer anders uit ziet. Voldoende rust en slaap zijn ook componenten van de succesformule en helpen onder andere spierpijn voorkomen.

Ontdek meer sportnieuws op lifestyle nieuws voor mannen platform mensgoodlife.