Relatiegeschenken. Een gemiddeld huishuiden heeft er ongeveer 9 stuks van in huis. Een paraplu, flippo’s, een messenset, wuppies, aanstekers … noem het maar op. Iedereen vindt het leuk om promo’s te krijgen, maar het is ook zeker leuk om te geven. Lopen we nog wel warm voor promotie via relatiegeschenken? Wat is het belang van een goed relatiegeschenk? En hoe vind je een relatiegeschenk dat past bij het bedrijf?

Merkbekendheid

Relatiegeschenken zijn voor veel bedrijven een belangrijke marketingtool. Zo zorgen relatiegeschenken met een logo erop ervoor dat de ontvanger steeds weer herinnerd wordt aan jouw merk of bedrijf. Mensen krijgen hierdoor een leuke herinnering die ze niet snel zullen vergeten. Daarnaast zorgt het ook voor een positievere associatie. Geen wonder dat marketeers al jaren warm lopen voor dit soort geschenken.

Psychologie van een cadeau

Wauw bedankt! Een reactie die al vaak volgt na het geven van een cadeau’tje. Het geven van een relatiegeschenk zorgt voor een positief beeld in het hoofd van de kant. Er is sprake van een dankbaar gevoel, wat gekoppeld wordt aan het bedrijf. Zo helpt het geven van een relatiegeschenk niet alleen bij het hoog houden van de merkbekendheid, maar ook bij het langer vasthouden van klanten. En dat is natuurlijk super voor het bedrijf!

Het relatiegeschenk

Hoe bepaal je welk promotie-item bij je merk of bedrijf past? En aan wie geef je vervolgens het artikel? Het doen van promotie kan in allerlei soorten en maten. Soms vliegen er vliegtuigen door de lucht met reclame, terwijl een simpele pen al voor voldoende effect kan zorgen. Zorg er dus voor dat het geschenk binnen het marketingplan past. Stel een doel vast voordat er definitief iets besloten wordt. Wat is het doel van de promotie? Is dit resultaat meetbaar? En binnen welk termijn gaan we het doel halen? Loop niet te hard van stapel! Dan worden onzorgvuldigheden voorkomen.

Nadat je een doel hebt vastgesteld is het tijd voor het leuke deel. Kies een origineel relatiegeschenk wat aansluit bij de stijl van het merk of het bedrijf. De mogelijkheden zijn eindeloos! Bij Topgiving vind je bijvoorbeeld honderden verschillende relatiegeschenken. Ben vooral niet te hip met het cadeau. Dit komt soms knullig over. Op dit moment zien we steeds meer duurzame en technologische promotie-artikelen voorbij komen.

Het moment is daar. De relatiegeschenken zijn klaar om uitgedeeld te worden. Wat nu? Vaak is het niet nodig om aan alle klanten een relatiegeschenk te geven. Klanten met potentie op een opdracht zijn vaak interessanter om te behouden. Of wat dacht je van klanten die dreigen op te stappen? Wellicht kan een klein relatiegeschenk genoeg zijn om hen van gedachten te doen veranderen of net dat ene duwtje in de rug te geven…

Het lijkt misschien wat ouderwets, maar het geven van relatiegeschenken werkt! Een kleine gebaar biedt onwijs veel voordelen en mogelijkheden.

Een leuk cadeautje geven is soms leuker dan er een krijgen. Enjoy goodlife!

Ontdek meer cadeautips voor mannen op lifestyle nieuws platform mensgoodlife.