Tijd voor een andere auto op de oprit? Ga je dan voor een gloednieuwe of toch voor een tweedehands model? En ga je dan naar een dealer in Nederland of ga je deze keer een auto importeren uit het buitenland? Deze laatste mogelijkheid is de laatste jaren ontzettend populair geworden. Toch is het nog niet altijd duidelijk met welke kosten we nu precies rekening moeten houden bij het importeren van een auto.

Wat kost het importeren van een auto?

Een auto importeren moet een zorgeloos proces zijn waarbij je zoveel mogelijk kosten bespaart. Import-autos.nl hebben al meer dan 10 jaar ervaring op het gebied van auto’s importeren en weten genoeg van de kostenposten af. Hier vind je een overzicht.

#1 Keuringsrapport vóór aankoop

Deze eerste stap is toch wel een belangrijke stap. Je wil vóór de aankoop van je nieuwe wagen natuurlijk zeker weten dat de auto helemaal in orde is. Een verkoper kan het soms mooier laten lijken dan het is. Om onverwachte kosten te voorkomen, is het slim om de auto op voorhand technisch te laten keuren. Na zo’n keuring weet je precies wat je in huis haalt en heb je een betere onderhandelingspositie. Zo’n keuringsrapport is dan ook een waardevolle investering.

#2 Moet je BTW betalen?

Deze kostenpost is voor velen nog een onduidelijke. Veel onwetende Nederlandse autokopers ontvangen dan ook een onaangename aanslag voor de btw van de Belastingdienst. Deze btw is makkelijk te voorkomen zodra je weet hoe. Als je een gebruikte auto koopt als particulier hoef je niet in Nederland nogmaals btw te betalen. De auto moet wel 6 maanden of ouder zijn en meer dan 6000 km op de teller hebben staan. Als je een gebruikte auto zakelijk koopt, dan moet je ervoor zorgen dat je een btw-auto koopt. Deze zijn te herkennen aan de term “MwSt ausweisbar” in Duitse advertenties. Auto’s met deze term kunnen aangeschaft worden zonder btw te betalen.

#3 Transportkosten

Er zijn verschillende mogelijkheden om je nieuwe aanschaf naar Nederland te transporteren. Zo kun je voor ongeveer €0,85 per kilometer, een professioneel transport per oplegger regelen. Hierbij rekenen veel transportbedrijven met een minimum transportbedrag van €200 tot €300. Via deze weg ben je minder tijd kwijt en is je auto tijdens het transport ook nog eens allrisk verzekerd. Een andere optie is om je auto voor ongeveer €279 zelf naar Nederland te rijden, met een tijdelijk kenteken. Een groot voordeel hierbij is dat je meteen de proef op de som kan nemen met je nieuwe wagen op de Duitse autobahn.

#4 De bpm-belasting bij import

Om een Duitse auto in Nederland te kunnen registreren betaal je bpm, belasting van personenauto’s en motorrijwielen. Wel zijn er inmiddels tientallen mogelijke manieren om de bpm te berekenen waarvan slechts één manier op het laagste bedrag uitkomt. Ga je hier niet achteraan, dan is de kans heel groot dat je ongeveer €950 te veel bpm betaalt.

#5 Nog een keuring en het kenteken

Voordat je dan een Nederlands kenteken op je wagen kunt plakken, moet je de auto eerst bij de RDW (Dienst Wegverkeer) brengen. Dan wordt er een technische controle uitgevoerd en het chassisnummer en de autopapieren worden gecontroleerd. Of je nu een redelijk oude of iets nieuwere auto hebt gekocht, zo’n keuring door de RDW is verplicht. Voor zo’n keuring ben je ongeveer €104 kwijt. Dan moeten de kentekenplaten gedrukt worden voor €25 tot €50.

De reis ernaartoe is is belangrijker dan de bestemming. Enjoy goodlife!

Ontdek meer autonieuws op het lifestyle voor mannen platform mensgoodlife.