fbpx
7-tips-voor-een-gezond-en-vitaal-leven
7-tips-voor-een-gezond-en-vitaal-leven

7 tips voor een gezond en vitaal leven

Als je je steeds fit en energiek wil voelen, dan zijn dit zeven tips om een gezond leven voor elkaar te krijgen:

#1 Slaap 7 tot 8 uur per nacht

Slaap is niet alleen belangrijk om nieuwe energie op te doen en je lichaam de gelegenheid te geven om te herstellen en op te bouwen. Ook voor je gewicht is een goede nachtrust onmisbaar. Als je niet goed uitgerust bent, grijp je namelijk eerder naar ongezonde snacks en kun je zoete verleidingen moeilijker weerstaan.

#2 Eet 5 porties per dag

Voor een goede gezondheid eet je het beste twee porties fruit en zeker drie porties groenten per dag (één portie is één stuk of een handvol). Dan krijg je allemaal gezonde vezels, vitamines en mineralen binnen.

Neem bij voorkeur meer groenten dan fruit, want dat is beter voor je bloedsuikerspiegel. Fruit is heel gezond, maar bevat ook veel natuurlijke suikers. Deze kunnen je bloedsuikerspiegel laten schommelen.

Op het moment dat je bloedsuikerspiegel daalt, kan dat aanvoelen als een energiedip. Blijft je bloedsuikerspiegel in balans, dan voel je je steeds vitaal en energiek.

#3 Eet volgens de stoplichtmethode

Als je eet volgens de stoplichtmethode, krijg je allerlei verschillende voedingsstoffen uit groenten en fruit binnen. Je kiest dan namelijk groenten en fruit in verschillende kleuren en die bevatten allemaal weer andere voedingsstoffen. Denk bijvoorbeeld aan spinazie, tomaten en sinaasappels.

#4 Breng beweging in je leven

Ons lijf is gemaakt om te bewegen. Je krijgt er een betere conditie van en voelt je fitter en vitaler. Nu hoef je niet naar de sportschool om meer te bewegen. Juist gewone dagelijkse lichaamsbeweging is perfect voor een betere gezondheid en meer vitaliteit.

Kijk dus waar je beweging in je dagelijks leven kunt brengen. Kies er bijvoorbeeld voor om korte afstanden vanaf nu met de fiets of wandelend af te leggen. Werk in de tuin of kneed zelf het brooddeeg in plaats van de broodbakmachine aan te zetten.

Op deze manier ben je lekker in beweging en dat ga je zeker merken. Je krijgt hierdoor namelijk vanzelf een krachtiger en vitaler lijf.

#5 Drink meer water

Drink jij genoeg water? Water is belangrijk voor allerlei lichaamsfuncties, zoals het afvoeren van afvalstoffen en het aanvoeren van voedingsstoffen. Water zorgt er ook voor dat je lichaam goed gehydrateerd blijft en je je steeds fit en fris voelt.

Probeer zes tot acht glazen water per dag te drinken, dan vul je de vochtvoorraad in je lichaam steeds weer aan. Hoewel je het niet in de gaten hebt, verlies je namelijk onophoudelijk vocht. Niet alleen door plassen en zweten, maar ook door darmbewegingen en zelfs door ademen.

Water is extra belangrijk als je wil afvallen. Het geeft namelijk een vol gevoel, zodat je minder eet.

#6 Ga voor volkoren granen

Als je pasta, rijst of brood eet, ga dan voor de volkoren variant van deze graanproducten. Dan krijg je meer vezels binnen en dat is beter voor je gezondheid en vitaliteit.

Als je gewicht wil kwijtraken, kun je deze producten het beste laten staan totdat je op gewicht bent. Ze bevatten namelijk veel koolhydraten, die je suikerspiegel laten stijgen en je lichaam stimuleren om het vetopslaghormoon insuline aan te maken.

#7 Gezonde vetten

Gezonde vetten dragen bij aan een gezond gewicht. Dat doen ze allereerst doordat ze lange tijd verzadigen, waardoor je minder snel naar ongezonde snacks grijpt. Omega 3-vetzuren helpen zelfs mee aan het bestrijden van buikvet. Deze vetzuren vind je vooral in vette vis, maar ook in algenolie en krillolie.

De gezonde vetten in je voeding zorgen er eveneens voor dat je bloedsuikerspiegel stabiel blijft. Ook dat is goed voor je gezondheid. Je vindt gezonde vetzuren bijvoorbeeld in onbewerkte olijfolie en kokosolie. Ook avocado en volle zuivel bevatten gezonde vetten. Zet deze producten dus op het menu voor een gezond en vitaal leven.

Bron: PuurFiguur.nl

Dit werkt ook voor mannen…

Ontdek meer gezondheid voor mannen op lifestyle nieuws platform mensgoodlife.