fbpx
zo-ga-jij-succesvol-aan-de-slag-met-jouw-voornemens
zo-ga-jij-succesvol-aan-de-slag-met-jouw-voornemens

Zo ga jij succesvol aan de slag met jouw voornemens

Januari zit er al weer op! En hoe voel jij je over de start van het nieuwe jaar? Ben je al meer aan het sporten? Minder aan het eten? Spendeer je al minder tijd op social media? Of sta je bewuster in het leven? Kortom wat zijn jouw goede voornemens dit jaar?

Ieder jaar gaat een groot deel van de bevolking weer goed van start met hun goede voornemens. Helaas sneuvelt het grootste deel van de goede voornemens al na minder dan 2 weken. Gemiddeld gezien is 12 januari de dag waarop de meeste goede voornemens alweer de prullenbak in vliegen. Waarom? De voornemens zijn vaak te ambitieus en er worden te veel voornemens in één keer gemaakt. Ook zijn onze voornemens vaak niet specifiek genoeg. Gezonder leven is bijvoorbeeld heel ruim en dus moeilijk om te zetten in specifieke doelstellingen… Maar wat is dan de code van succes? Hoe je realistische doelen stelt en ervoor zorgt dat je het dit jaar heel het jaar met je voornemens door één deur kan leggen wij hier voor je uit!

Een goed begin is het halve werk

Een goed voornemen begint meestal bij een bepaald gevoel. Je bent ontevreden of zou jezelf graag verbeteren. Achterhaal wat voor jou de achterliggende waarde van je voornemen is. Ga je sporten om je gezonder te voelen? Of gaat het bij jou meer om je looks? Ga bij je zelf eens na waarom deze waarde zo belangrijk voor je is. Zo kom je vanzelf op een realistisch en motiverend doel.

Gebruik reminders om je voornemens te checken  

Heel wat mensen maken gebruik van reminders in hun smartphone, gebruiken een speciale app of plakken post-its op de spiegel om iets niet te vergeten. Doe dit ook vooral met je voornemens. Zet een reminder in je agenda of je smartphone met de melding ‘check voornemen 2022’. Bij iedere reminder kun je jezelf evalueren, jezelf belonen of jezelf opnieuw aanmoedigen. Wil jij bijvoorbeeld een strakker lichaam? Zorg dan dat je een schema maakt waarin je op bepaalde momenten een body meeting doet. Zo blijf je jezelf motiveren, en blijf je actief bezig met het behalen van je doelen.

Kleine stappen maken een groot verschil

Ben niet bang om stappen te nemen, maar blijf wel realistisch. Ben jij van plan dit jaar meer vegan te gaan eten, maar heb jij een zwakke plek voor die frikandel speciaal? Start dan niet meteen met het verwijderen van alle dierlijke producten, maar probeer met jezelf afspraken te maken over wat wel en niet binnen jouw nieuwe levensstijl past. Weet ook dat de eerste twee maanden in je nieuwe patroon vaak de moeilijkste periode is. Zo lang duurt het om je oude habit te breken en helemaal jezelf te zijn in je nieuwe patroon.

Spreek je voornemen uit

Onderzoek toont aan dat je wel 80% meer kans hebt om je voornemen vol te houden als je het uitspreekt. Deel je voornemen met je naasten en geef hen ook de opdracht om je erop aan te spreken. Je verhoogt op deze manier de sociale druk die jou kan helpen als het even moeilijk gaat.

Formuleer je voornemen positief

Pas op dat je je voornemens niet negatief omschrijft. Dat motiveert namelijk niet om ze vol te houden. Je brein heeft moeite met woorden als; nee, minder niet, stoppen… focus daarom liever op een positieve formulering. Soms is het even zoeken, maar deze gaat zeker helpen! Stel jezelf de vraag: Wat wil je wél? Wil je bijvoorbeeld vaker een gezonde snack kiezen, meer tijd buiten spenderen, vaker familieleden opzoeken, meer tijd hebben om te lezen of vaker een rondje wandelen in de pauze?

Voornemens maak je concreet!

Je doelen maak je dit jaar meetbaar, realistisch en behapbaar. Hoe concreter een voornemen, hoe makkelijk je het namelijk volhoudt. ‘Vanaf 2022 twee keer per week 40 minuten sporten voldoet bijvoorbeeld aan al deze voorwaarden, terwijl ‘meer sporten te vaag is. Wat ook kan helpen is het maken van een schema. Zo kun je gemakkelijk je goede voornemens opdelen in verschillende termijnen. Wat doe je binnen 24 uur? Wat doe je deze week? En wat wil je volgende maand? Voorkom uitstelgedrag en maak kleinere realistischere stappen richting jouw doel. Voor je het weet ben je in wedstrijd met jezelf en ben je gewend aan deze New You!

Houd jij je nog steeds aan je goede voornemens? Of moet je ze nog even hardop uitspreken? Want dat helpt in 80% van de gevallen. Enjoy goodlife!

Vind meer motiverende tips op het leukste lifestyle mannen blog mensgoodlife.