Calorieën tellen is een populaire manier om gewicht mee te verliezen. Met het tellen van calorieën, kun je immers op een beheersbare manier voor bepaalde voeding kiezen. Als je minder calorieën eet dan je nodig hebt, val je in theorie af. Dit wordt ook wel ‘energiebalans’ genoemd. Is het goed om uitsluitend op calorieën te focussen? Daar gaan we het in dit artikel uitvoerig over hebben.

Heeft het zin om calorieën te tellen?

Is calorieën tellen de enige manier om af te vallen?

Veel voedingsexperts geven aan dit calorieën niets te maken hebben met overgewicht. Dat is onzin. Studies hebben immers duidelijk aangetoond, dat het BMI toeneemt als er veel calorieën worden ingenomen. Tegelijkertijd is het zo dat de ene calorie de andere calorie niet is. Het heeft dus wel degelijk nut om naast de hoeveelheid ook op het soort calorieën te focussen. Je kunt de volgende calorieën onderscheiden:

  1. Calorieën uit eiwitten
  2. Calorieën uit koolhydraten
  3. Calorieën uit vetten

Ondanks het feit dat vetten het meest calorierijk zijn, is het belangrijk om ook naar het effect van eiwitten, koolhydraten en vetten te kijken. Zo zal insuline vet opslaan als je er teveel van aanmaakt en is ook verzadiging een belangrijk thema wanneer het om vetten, eiwitten en koolhydraten gaat. Zo is er sprake van het volgende effect:

Eiwitten

Door eiwitten ontstaat een middelmatige aanmaak van insuline. Eiwitten geven een hoog verzadigingsgevoel.

Vetten

Bij vetten ontstaat een minimale aanmaak van insuline. Het verzadigingsgevoel is middelmatig.

Koolhydraten

Bij koolhydraten is de aanmaak van insuline hoog en is het verzadigingsgevoel laag.

Onze conclusie

Zoals je begrijpt is het dus niet verstandig om al jouw energie uit koolhydraten te halen. Op deze manier wordt de opslag van vet bevorderd en ontstaat er weinig verzadiging. Een groot problemen bij het Westerse voedingspatroon, want meer dan de helft van ons voedingspatroon bestaat uit koolhydraten. Een reden waarom ons voedingspatroon uit balans is geraakt en een groot deel van de bevolking te maken heeft met overgewicht. Als je teruggaat naar de tijd van jagers-verzamelaars, zie je dat er nooit meer dan 40% van onze energiebehoefte uit koolhydraten werd gehaald. Daarnaast werden er veel meer vetten en eiwitten genuttigd. Op dit principe is het paleo dieet gebaseerd. Ook koolhydraatarme diëten en eiwitrijke diëten zijn op deze principes gebaseerd. Zo zie je dat het tellen van calorieën niet verkeerd is, maar er tegelijk wel onderscheid gemaakt moet worden. Dit is het geheim van een gebalanceerd voedingspatroon.

Check snel de onderstaande video en laat je inspireren, enjoy goodlife!

Lees meer over voeding voor mannen op lifestyle platform mensgoodlife.