rondreizen-in-de-filipijnen
mensgoodlife

Rondreizen in de Filipijnen

Verbreed je horizon met ’s werelds mooiste stukje aarde vol cultuur, zon, zee en strand door te gaan rondreizen in de Filipijnen. De Filipijnen bestaan uit ruim 7.000 eilanden die ieder iets unieks te bieden hebben. Laat je snel inspireren met het verslag van onze mensgoodlife redactie vol handige reistips.

Filipijnen rondreis tips nodig?

Iedere reis die je maakt start met een doel. Zo kan je op zoek zijn naar; de mooiste stranden, een inspirerende cultuur, de vetste feesten, de beste divespots, de meeste bijzondere dieren of magische kunstwerken van moeder natuur. Goed nieuws, op de Filipijnen krijg je dit allemaal!

Tips voor rondreizen in de Filipijnen

decahtlon-backpack

Zorg ervoor dat je in Azië je koffer thuis laat staan. Serieus ga niet lopen sjouwen met een koffer want daar is geen beginnen aan. Wellicht dat je dit gewend bent toen je op vakantie naar Lloret de Mar ging, maar in de Filipijnen is de infrastructuur net ietsje anders. Zo zal je veelal een tricycle (fraai omgebouwde motor met zijspan) nemen om je van A naar B te verplaatsen. Ook wanneer je veel reist per boot, met kleine bussen of vliegtuigen is een backpack een stuk comfortabeler. Daarnaast heeft het backpacken (of als luxe variant “flashpacken”) ook wel wat. Tip: koop een Backpack van 50 liter bij de Decathlon, deze rugzak kost slechts 79 euro, is erg comfortabel en groot genoeg om 21 dagen te rondreizen in de Filipijnen. Maak hem compleet door bij de IKEA packing cubes te kopen voor maar 8 euro, ideaal om snel bij je kleding, toiletspullen en electronica te komen. Naast de backpack droegen we ook een kleine rugzak (20 liter).

Safety first

Zelf dacht ik dat mijn vriendin gek was toen ze een hele apotheek aan verband, pleisters, pillen e.d. mee wilde nemen. Gelukkig heb ik naar haar geluisterd, de kans is namelijk aanwezig dat je toevallig net iets nodig hebt en het niet zo makkelijk kan vinden als dat je in Nederland gewend bent. Neem in ieder geval het volgende mee:

• Desinfecterende doekjes, handig voor wonden
  • Pleisters (wij raden Hansaplast aan)
  • Rolletje verband (windsel), bij iets grotere wonden
  • Diarreeremmers en ORS (must-have)
  • Pilletjes tegen reisziekte (erg handig)

Los van de gebieden waar je naartoe reist raden we je aan om goed voorbereid op pad te gaan. Je weet maar nooit of je (net als ik) per ongeluk in een stuk scherp koraal stapt of (ook net als ons) ziek wordt door lokale bacteriën in het (niet helemaal schone) water. Een paar pleisters, wat diarreeremmers en een aantal zakjes ORS (tegen uitdroging) komen dan zeer goed uit. Tip: maak via de GGD Reisvaccinaties website een afspraak en check of je intentingen en malariapillen nodig hebt.

Elektronica

Een echte flashpacker zou geen flashpacker zijn als hij geen gadgets mee zou nemen. Zelf hadden we een ISAW Edge actioncam (voordelige variant van GoPro), Sony DSC-HX80 fotocamera, iPhone 7 en een eBook meegenomen. De mooiste foto’s maakte we met onze Sony fotocamera, onze iPhone 7 hadden we altijd snel bij de hand en tijdens het snorkelen en duiken kwam de ISAW Edge goed van pas. En de eBook, altijd handig tijdens het reizen, op het strand of aan het zwembad.

Overigens vonden we vooral de Wi-Fi functie van onze fotocamera erg handig. Daarmee zette we direct foto’s over naar de iPhone om ze vervolgens te delen via WhatsApp en Facebook.

Rondreizen in de Filipijnen

manila-rondreizen-in-de-filipijnen

Manila

Gedurende een 15 uur durende reis vlogen we vanuit Brussels Airport via Hamad International Airport (Qatar) naar Ninoy Aquino International Airport (Manila). Een pittige reis waarbij we ruim 10.000 km van huis waren. We vlogen met Qatar Airways (economy class) en waren hier erg tevreden over. We hadden prima stoelen, kregen regelmatig bijzondere maaltijden aangeboden en dat geheel in stijl onder het genot van een gin tonic.

Tip: als je een lange vlucht hebt, ga dan niet naast elkaar zitten. Je zit veel comfortabeler als je beiden langs een gangpad zit en af en toe je benen kan strekken. Uiteraard kan je wel met een gangpad tussen jullie in zitten, dat maakt het nét iets gezelliger.

Wat Manila betreft, het is een enorm drukke (hoofd)stad met veel verkeer en een verdeeld beeld tussen rijk en arm. Zo zijn er een aantal shopping malls waar je allerlei luxe goederen kan kopen, met aan de overkant van de straat mensen die op straat wonen. We hebben daarom besloten zo snel mogelijk door te reizen en Manila als een korte tussenstop te zien om even bij te komen.

puerto-princesa-rondreizen-in-de-filipijnen

Puerto Princesa

Zodra we aankwamen in Puerto Princesa International Airport (Palawan) namen we de eerste beste tricycle naar ons hotel. Het viel ons gelijk op hoe gemakkelijk het was om iemand te vinden die je wilde vervoeren en hoe vrolijk en vriendelijk de mensen in de Filipijnen zijn. Eenmaal aangekomen op het hotel, dropte we onze spullen en lieten we ons door dezelfde chauffeur – die het niet erg vond om een half uurtje te wachten – transporteren naar de “Iwahig gevangenis“. De enige open gevangenis ter wereld zonder muren, waarin je met gevangenen bijzondere gesprekken kunt voeren.

el-nido-rondreizen-in-de-filipijnen

El Nido

Nu begon de vakantie pas echt, El Nido is absoluut een favoriet en een must-go als je naar de Filipijnen gaat. De locals hebben het er allemaal over en in tegenstelling tot veel toeristische trekpleisters vonden we het hier nog redelijk authentiek. Desalniettemin namen we een boottocht (tour A) waarbij we op verschillende plekken konden snorkelen, kajakken en relaxen op een stukje privé strand. Heerlijk transparant het water waarbij je vanaf de boot de vissen op de bodem ziet zwemmen.

Zelf wilde ik graag een PADI Open Water course volgen en dat deed ik dan ook bij Palawan Divers (fijne duikschool met Belgische eigenaar, theorie kun je vooraf online halen). Binnen twee intensieve dagen haalde ik mijn certificaat, waarbij ik tussentijds genoten heb van de flora en fauna onder water. Voor diegene die nog nooit gedoken hebben, neem contact op met deze duikschool en regel vandaag nog een Discovery Dive.

Helaas werden we in El Nido ook ziek, we hadden waarschijnlijk via het (iewat gelige) water een bacterie binnen gekregen. Vandaar dat we een bezoek brachten aan Dr. Reyes die ons hielp aan een aantal medicijnen. Na een dag goed uitzieken, medicatie en een goede calamansi, gember, honing thee knapte we al snel weer helemaal op.

Aan het einde van ons verblijf in El Nido bezochten we het strand van Las Cabanas. Dit strand was echt prachtig, lekkere eettentjes, veel zon, voldoende schaduw, prettig zand, heerlijke muziek (bij de barretjes) en het mooiste van alles: een prachtige zonsondergang.

Cebu

Zelfs tot op de laatste dag in El Nido werden we verrast, we gingen toen namelijk naar het El Nido Airport (Palawan) toe om naar Mactan-Cebu International Airport te vliegen. Om je een idee te geven, het vliegveld heeft geen verharde weg om er naartoe te gaan, de tassen werden handmatig gecontroleerd (geen machine’s) en er was ook geen gebouw. Je zat gewoon in een hutje te wachten tot je kon instappen. Wel werd er voor je gezongen door een aantal vriendelijke dames wanneer je het vliegtuig in wilde stappen.

De dag erop werden we vroeg opgehaald voor een dagtrip naar Oslob om met de walvishaaien te zwemmen. Dit was echt enorm gaaf, walvishaaien kunnen tot wel 18 meter lang worden, en daar zwommen wij tussen. Hoewel niemand de haaien mocht aanraken en er alleen in de ochtend tours werden georganiseerd, vonden we het toch iets of wat (te) toeristisch. Desalniettemin was dit een onvergetelijke ervaring. Kort hierna bezochten we de Tumalog Falls (waarbij het water in slow-motion naar beneden leek te vallen) en gingen we met een boot naar Simulon Island. Een privé eiland met een prachtig resort waar we een dagje konden vertoeven in de infinity pool en waar we lekker gegeten en gesnorkeld hebben.

bohol-rondreizen-in-de-filipijnen

Bohol

De dag erop namen we gelijk weer een boot om te varen naar Tagbilaran City Tourist Port (Bohol), één van de mooiste bestemmingen in de Filipijnen. Een bestemming waar vlak voor onze komst nog veel te doen was rondom Abu Sayyaf. Dit is een terroristische groepering die vecht voor een eigen staat. Gelukkig wist het leger samen met de lokale politie de rust terug te brengen. Hierdoor konden we nog met een veilig gevoel dit prachtige eiland bezoeken.

Bohol is een groen eiland vol bezienswaardigheden. Zo hebben we een scooter gehuurd en zijn we door het Man-made forest gereden. Ook hebben we de Chocolate Hills gezien en hebben we een bezoek gebracht aan de Loboc river (floating restaurant). Tot slot bezochten we ook nog het Tarsier Sanctuary. In dit reservaat leeft de Tarsier (halfaap) vrij rond en kan je deze zeldzame diersoort van dichtbij bewonderen.

Tot slot zijn we nog een paar keer naar Alona Beach gegaan, in de avond een gezellig strand waar je lekker kan rondwandelen over het strand en gezellige eettentjes hebt en overdag de place to be als je wilt duiken. In de vroege ochtend gingen we een dag dolfijnen spotten en hebben we gedoken in Balicasag Island, de place to be als je van schildpadden houdt. Deze ga je sowieso zien hier, zelf kwamen we er een stuk of vijf tegen tijdens één duik. Wel is het zicht iets minder mooi als in El Nido en is er een sterke stroming, echter maakt hetgeen dat er allemaal te zien was het helemaal goed.

bohol-cebu-rondreizen-in-de-filipijnen

Cebu

Na een paar dagen genieten bij het Ocean Suites Bohol Boutique Hotel (waar we erg tevreden over zijn) gingen we met de boot weer terug naar Cebu. Dit keer voor de vlucht naar Boracay de dag erop. Omdat we nog een avond over hadden en het eenvoudige Zen Hotel niet veel te bieden had, hebben we een shopping mall bezocht. Overigens kan je in Cebu prima gebruik maken van Uber. Zelf zijn we een avondje naar de bioscoop geweest (ze draaien Engelstalige films) en hebben we Sushi gegeten.

boracay-rondreizen-in-de-filipijnen

Boracay

Na ruim tweeënhalve week rondreizen, op avontuur gaan en nieuwe indrukken opdoen, was het tijd voor relaxation: Boracay. Zodra we aankwamen bij het Fairways and Bluewater Newcoast resort, zijn we direct het zwembad opgegaan. We hebben ons er van 15:00 tot 23:00 uur vermaakt, in het begin door lekker te zonnen en te zwemmen. Later door te socializen met locals en in toen de zon onderging met een pool-party.

De volgende dag deden we exact hetzelfde, lekker eten, drinken, zonnen en chillen, waarbij we in de ochtend een massage namen. In de avond gingen we het stadje in, om toch nog wat cultuur op te snuiven. Het viel ons gelijk op dat dit echt een toeristisch eiland is en het volledig ingesteld is op toeristen. Overal zijn kraampjes en er wordt door iedereen van alles aangeboden, iets anders dan we tot nu toe gewend waren. Wat we overigens erg indrukwekkend vonden, waren de vele vuurshows die gehouden werden.

De dag erop gingen we opnieuw voor een massage, lekker zonnen, eten en chillen. De middag erop zijn we met een zipline over het park heen geracet. Hierna gingen we op het strand een uurtje jetskiën. Wat overigens  super vet en best pittig was door de hoge golven. Het snorkelen en duiken hebben we deze keer achterwegen gelaten. De focus lag voor ons deze laatste dagen vooral op chillen.

manila-qatar-rondreizen-in-de-filipijnen

Manila

Ter voorbereiding van onze terugreis, hebben we lekker comfortabel geslapen in het Novotel. Eenmaal uitgerust begon onze terugreis en zijn we weer via dezelfde weg teruggevlogen. We hebben enorm veel gezien in drie weken tijd en hadden eigenlijk ook nog Luzon mee willen nemen in onze reis. Echter lag dit niet helemaal op de route en hebben we bewust voor een route vol avontuur, cultuur en chillen gekozen.

Zoals je ziet is rondreizen in de Filipijnen ontzettend divers. Persoonlijk ben ik erg blij dat we voor dit land gekozen hebben en raad het anderen absoluut aan.

Explore, experience and enjoy goodlife!

Ontdek meer travel lifestyle nieuws voor mannen op mannenblog mensgoodlife.